Welkom op mijn weblog

Mijn naam is Esther Bongaerts, ben student op het Fontys in Eindhoven en volg momenteel de opleiding HRM. In het kader van mijn opleiding heb ik de opdracht gekregen een weblog te starten over HRM.

donderdag 29 september 2011

Wetsvoorstel voor flexibeler werktijden ingediend.


“Minister Henk Kamp van Sociale Zaken heeft een wetsvoorstel naar de Tweede Kamer gestuurd om het makkelijker te maken voor werknemers om hun werkuren aan te passen. Kamp vindt het belangrijk om flexibeler om te gaan met werktijden, zodat arbeid gecombineerd kan worden met zorg, bijvoorbeeld de opvoeding van kinderen of mantelzorg”.

Ben ik het mee eens aan de ene kant wordt werken voor een moeder dan nog aantrekkelijker omdat de mogelijkheid bestaat dat je dan ook vanuit thuis kunt werken. Dit is echter niet voor ieder beroep weggelegd want als verpleegkundige kun je niet vanuit thuis werken. De vraag is of vrouwen dan nog wel aantrekkelijk voor werkgevers om aan te nemen. Een werkgever houdt er op vandaag al rekening mee bij het aannemen van een vrouw dat er kinderen kunnen komen, en dat de vrouw dus minder wil gaan werken. Een werkgever moet bijvoorbeeld voor vervanging zoeken wanneer iemand met verlof is en dat kost een werkgever dus geld. Deze wet zou er voor kunnen zorgen dat moeders niet meteen de helft minder gaan werken maar  2 dagen in de week thuis en 2 dagen op het bedrijf werken. Dit kan er dus voor zorgen dat er veel minder parttimers zijn in de toekomst en het krijgen van kinderen dus niet meer een reden hoeft te zijn om minder te moeten gaan werken.
De digitale snelweg begint een steeds belangrijker ontwikkeling te zijn in het werkveld. Wat met name denk ik aantrekkelijk is voor vrouwen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten