Welkom op mijn weblog

Mijn naam is Esther Bongaerts, ben student op het Fontys in Eindhoven en volg momenteel de opleiding HRM. In het kader van mijn opleiding heb ik de opdracht gekregen een weblog te starten over HRM.

vrijdag 14 oktober 2011

Een verplicht persoonlijk Ontwikkelplan, dat werkt dus niet


Werknemers hebben vaak het gevoel dat de afdeling HR ze in een hokje duwt waar ze helemaal niet in passen. Dat moet anders, vindt Ben Tiggelaar. Pas je hr aan op je werknemers en niet andersom.



‘Het probleem met hrm-afdelingen is dat ze vaak zo'n schema met functies en competenties hebben. Zeg maar een schema met allemaal hokjes, vierkantjes. Terwijl de mensen die bij het bedrijf werken toevallig allemaal rondjes zijn. En dan gaat hrm net zo lang duwen en trekken tot die rondjes in het vierkantje passen.'

 

Ik ben het helemaal eens met Ben, dat een verplicht Persoonlijk ontwikkelplan niet werkt. Een POP heeft juist ook als doel dat je als persoon actief bezig bent met je eigen ontwikkeling. Jij bent als medewerker zelf verantwoordelijk voor je ontwikkeling. Maar in hoeverre is dit waar wanneer je dit plan van je werkgever verplicht moet maken. Misschien zit je wel op je plaats als medewerker en sta je ook helemaal niet te wachten op een verandering, dan is zo’n POP overbodig en kost het alleen maar tijd.



Ik denk dat je met minder dwingen veel verder komt, medewerkers die zich echt willen ontwikkelen komen hier zelf wel mee. Daarbij heeft het bij deze medewerkers die het echt zelf willen ook het meeste effect. Ik vind dat je als werkgever een ondersteunende rol moet nemen als het om ontwikkelen gaat dus als coach, en niet als leider.  

Lees meer...

1 opmerking:

  1. Esther,

    Ik ben er van overtuigd dat dit inderdaad niet gaat werken. We hebben het over een persoonlijk ontwikkelplan, terwijl de baas ondertussen bepaalt hóe dit plan eruitziet. Wat is hier nog 'persoonlijk' aan??
    Iedere medewerker is uniek en zou dus op een unieke wijze behandelt moeten worden. Weet wat je medewerkers willen maar vooral ook niet willen. Dit kost veel tijd, maar bespaart volgens mij ook een hoop ellende.

    BeantwoordenVerwijderen