Welkom op mijn weblog

Mijn naam is Esther Bongaerts, ben student op het Fontys in Eindhoven en volg momenteel de opleiding HRM. In het kader van mijn opleiding heb ik de opdracht gekregen een weblog te starten over HRM.

dinsdag 20 september 2011

Na pensionering doorwerken? Bijna de helft zegt ja



Volgens hrpraktijk.nl wil bijna de helft van de Nederlandse managers na hun pensionering nog wel doorwerken, maar dan wel flexibel. Dit en meer blijkt uit een internationaal onderzoek van Robert Half, de Workplace Survey Q4 2010, waaraan meer dan 2.400 financiƫle, human resources en algemene managers uit 10 landen deelnamen.
http://www.leeftijd.nl/foto/pensioen_bndestem.jpg

Maar liefst 47 procent van de ondervraagde mensen willen na hun pensionering nog werken, 40 procent daarvan wil dan wel flexibel kunnen werken.

De belangrijkste reden voor de mensen om te stoppen met werken is dat ze liever hun tijd besteden aan persoonlijke bezigheden.


Naar mijn mening is het natuurlijk goed en positief dat mensen nog willen blijven werken. Fijn dat deze mensen ook bestaan. Ik snap het ook wel als werknemer dat je hier blij mee bent dat een werknemer nog langer door wilt werken. Deze werknemers zijn betrouwbaar en hebben bovendien heel veel ervaring. Aan de andere kant ontneem je mensen die werkloos zijn en nog niet de leeftij van pensionering bereikt hebben wel een baan want zoveel banen zijn er gewoon niet in Nederland, om deze 47procent van de mensen nog een betaalde baan aan te bieden. Dit kost Nederland gewoon heel veel geld. Meestal worden deze banen aangeboden op vrijwillige basis. Maatschappelijk gezien is dit natuurlijk ook goed dat ouderen door willen werken hiermee vang je de vergrijzing voor een groot deel op. Om dit te kunnen realiseren is het noodzakelijk dat de werkgever een goed seniorenbeleid heeft, door bijv. de fysieke belastbaarheid van het wekr aan te passen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten